1. Zajęcia przygotowawcze dla uczniów.
2. Wyjazd przygotowawczy kadry I LO do Grecji.
Wizyta przygotowawcza w ramach projektu FERS w Grecji (Platamonas) 🇬🇷
Głównym celem wizyty było omówienie szczegółów realizacji projektu, który nasi uczniowie rozpoczną 4 marca.
W trakcie wyjazdu zwiedziliśmy z dyrektorami i nauczycielami innych szkół najważniejsze atrakcje turystyczne regionu oraz mieliśmy możliwość skosztowania lokalnej kuchni.
3. Relacja dzienna z pobytu młodzieży w Grecji.
Dzień 1
Dzień pierwszy naszej mobilności edukacyjnej w Grecji
Dzisiaj po dotarciu do miejsca naszego pobytu w Neos Pantaleimon po krótkiej chwili odpoczynku rozpoczęliśmy naszą przygodę od nauki języków obcych – poznaliśmy podstawowe zwroty w języku angielskim i greckim, które będą na nam niezwykle przydatne podczas naszego pobytu tutaj. Poznaliśmy zwroty grzecznościowe i podstawowe słownictwo, które pozwoli nam porozumiewać się w lokalnym środowisku. Omówiliśmy również plan zajęć na najbliższe dni.
Podczas wieczornego spaceru mieliśmy okazję poznać nasze otoczenie i zintegrować się jako grupa.
To był pełen energii i entuzjazmu początek naszej mobilności.
Przedsięwzięcie „Udział w mobilności zagranicznej kluczem do rozwoju kompetencji językowych” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138648 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Dzień 2
Dzień drugi naszej mobilności edukacyjnej w Grecji.
Dziś mieliśmy okazję poznać bliżej nasze otoczenie i zintegrować się jako grupa.
Spacerowaliśmy plażą wzdłuż wybrzeża Morza Egejskiego. Zaznaczyliśmy naszą obecność pisząc na piasku i układając z kamyków napis „I LO w Grecji”.
Zrobiliśmy zakupy lokalnych produktów w miejscowym sklepie, używając w rozmowie ze sprzedawcą podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku greckim.
Bardzo miłym akcentem integracyjnym była uroczystość urodzinowa (i tort) jednej z uczestniczek projektu z I LO w Świdniku, na którą zostaliśmy wszyscy zaproszeni.
Czas w szkole partnerskiej spędziliśmy na zbieraniu informacji o lokalnych tradycjach, zwyczajach i historii.
Następnie podzieliliśmy się na pięć 6-osobowych grup zadaniowych. Każda z tych grup przygotowuje prezentację fotograficzną oraz film na tematy związane z historią Grecji oraz tradycjami i zwyczajami Greków, dzieląc się swoją wiedzą i odkryciami. W ten sposób poznajemy nową kulturę, integrujemy się, lepiej się rozumiemy i uczymy się od siebie nawzajem.
Przedsięwzięcie „Udział w mobilności zagranicznej kluczem do rozwoju kompetencji językowych” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138648 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Dzień 3
Dzień trzeci naszej mobilności edukacyjnej w Grecji
Dzisiejszy dzień był pełen aktywności i doskonalenia naszych umiejętności językowych. Razem pracowaliśmy nad stworzeniem praktycznego narzędzia – słowniczka polsko – grecko – angielskiego, który pomoże nam porozumieć się w różnych sytuacjach. Zebrało się w nim wiele przydatnych zwrotów z życia codziennego, które będą nam pomocne w komunikacji podczas naszego pobytu.
Przed obiadem pojechaliśmy na wycieczkę do miasteczka Litochoro, z którego wyruszyliśmy na pieszą wędrówkę do Wąwozu rzeki Enipeas. Mieliśmy dużo szczęścia zobaczyć malownicze krajobrazy a wisienką na torcie okazał się (po ostatnich deszczach) spektakularny wodospad oraz dwa zielonordzawe jeziorka, których potoczna nazwa to „Wanna Afrodyty”, w których według mitologii Bogini Miłości odbywała regularne kąpiele.
W miasteczku Litochoro mieliśmy okazję zakupić pamiątki, poczuć atmosferę greckiego przedpołudnia i po raz kolejny wykorzystać znajomość podstawowych greckich zwrotów w sytuacjach życia codziennego.
Po obiedzie udaliśmy się do miejscowości Platamonas, gdzie w 6 – osobowych grupach zrealizowaliśmy zadania opisane w grze miejskiej, polegające na rozmowach z rodzimymi Grekami (fryzjerem, weterynarzem, sprzedawcą oraz przechodniami), poznawaniu nowych słów, umiejętności zrozumienia ze słuchu i graficznego zapisu za pomocą alfabetu greckiego. My również uczyliśmy przypadkowych przechodniów trudnych według nas do wymówienia słów: gżegżółka, chrząszcz, itp. Ponadto szukaliśmy ważnych punktów, instytucji i obiektów w mieście posiłkując się wskazówkami mieszkańców. Była to wspaniała okazja do wykorzystania naszych umiejętności w języku angielskim i greckim oraz doświadczenia otwartości, życzliwości i serdeczności ze strony Greków. Cieszyło nas, że tak chętnie z nami rozmawiali i dzielili się informacjami o swoim życiu i miasteczku.
Nasze doświadczenia będą wkrótce dostępne w formie prezentacji, nad którą już pracujemy.
Dzisiejszy dzień jeszcze bardzie zbliżył do siebie naszą grupę a wspólne działania okazały się świetnym sposobem na budowanie więzi.
Przedsięwzięcie „Udział w mobilności zagranicznej kluczem do rozwoju kompetencji językowych” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138648 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Dzień 4
Dzień czwarty naszej mobilności edukacyjnej w Grecji
Dzisiaj mieliśmy okazję praktykować język angielski w realnych sytuacjach komunikacyjnych, co było niezwykle wartościowym doświadczeniem. Ćwiczyliśmy rozmowy z lokalną społecznością, co pozwoliło nam poczuć się pewniej w posługiwaniu się językiem angielskim i lepiej zrozumieć codzienne zwyczaje oraz kulturę tego miejsca.
Nie tylko pracowaliśmy nad umiejętnościami językowymi, ale także zacieśnialiśmy więzi między uczestnikami poprzez tworzenie relacji na Facebooku naszej szkoły. Dzięki temu możemy dzielić się z innymi naszymi wspólnymi przeżyciami i dokumentować naszą przygodę w Grecji.
Przedsięwzięcie „Udział w mobilności zagranicznej kluczem do rozwoju kompetencji językowych” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138648 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Dzień 5
Dzień piąty naszej mobilności edukacyjnej w Grecji
Dzisiejszy dzień upłynął nam na refleksji i planowaniu przyszłości. Mieliśmy okazję zastanowić się nad naszymi osobistymi celami i umiejętnościami organizacyjnymi. Wraz z uczniami ze szkoły partnerskiej mogliśmy się podzielić swoimi celami oraz tym, jakie umiejętności chcielibyśmy rozwijać podczas naszego pobytu. Wspólnie dyskutowaliśmy nad planami działania, które nam pozwolą tak się zorganizować, aby je osiągnąć.
To niewątpliwie cenny moment autorefleksji i planowania, który pomoże nam maksymalnie wykorzystać czas spędzony podczas mobilności edukacyjnej w Grecji i po powrocie do Polski.
Dzisiaj był idealny dzień służący jeszcze silniejszej integracji w grupie, ponieważ świętowaliśmy Dzień Kobiet. Chłopcy i Panowie Opiekunowie złożyli wszystkim swoim koleżankom i nauczycielkom serdeczne życzenia.
Po kolacji zorganizowaliśmy dyskotekę, na którą zaprosiliśmy poznanych wcześniej uczniów z Grecji. Wspólnie uczyliśmy się naszych tradycyjnych tańców polskich i greckich.
Przedsięwzięcie „Udział w mobilności zagranicznej kluczem do rozwoju kompetencji językowych” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138648 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Dzień 6
Dzień szósty naszej mobilności edukacyjnej w Grecji
Jest sobota. Postanowiliśmy odpuścić sobie codzienne obowiązki związane z mobilnością edukacyjną
i zorganizować całodzienną wycieczkę, aby lepiej poznać grecką kulturę, tradycję, kuchnię oraz odkryć urokliwe zakątki Tesalii.
Postanowiliśmy zwiedzić Meteory – niewątpliwie cud natury znajdujący się w środkowej Grecji, wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Te niezwykłe formacje skalne, których nazwa oznacza „zawieszone w powietrzu” mierzą do 500 m wysokości. Zachwyca w tym miejscu fakt, że znajdują się tutaj klasztory wykute w skałach a ich początki sięgają XIV w. To szczególne miejsce łączy w sobie niesamowite piękno natury oraz kunszt architektury.
My zwiedziliśmy klasztor Warłama, poznaliśmy jego historię powstania, podziwialiśmy przepiękne wnętrza i cenne przedmioty związane z kulturą grecką, zobaczyliśmy muzeum z szatami liturgicznymi
i ikonami. Byliśmy zachwyceni malowniczymi krajobrazami i pięknem przyrody.
Po takiej uczcie duchowej, zjedliśmy obiad w lokalnej restauracji, gdzie mieliśmy okazję smakować dania kuchni greckiej tj. musakę, sos tzatziki, sałatki oraz baklawę.
Ten dzień był pełen emocji, co pozwoliło nam jeszcze bardziej wczuć się w grecką kulturę i lepiej zrozumieć tutejszy tryb życia.
Przedsięwzięcie „Udział w mobilności zagranicznej kluczem do rozwoju kompetencji językowych” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138648 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Dzień 7
Dzień siódmy naszej mobilności edukacyjnej w Grecji
W siódmym dniu naszej greckiej przygody, kontynuowaliśmy zwiedzanie urokliwych zakątków kraju Zorby, gotowi na odkrywanie kolejnych fascynujących miejsc i przeżywanie nowych doświadczeń. Tym razem skoncentrowaliśmy się na odkrywaniu uroków Salonik – drugiego co do wielkości miasta Grecji.
Pierwszym punktem naszej wycieczki był rejs statkiem turystycznym po Zatoce Termajskiej. W trakcie półgodzinnej podróży, zrelaksowaliśmy się i podziwialiśmy miasto z burty statku.
Po zejściu na ląd spacerowaliśmy promenadą aż dotarliśmy do atrakcyjnych, historycznych części miasta tj. pomnik Aleksandra Wielkiego na koniu, Biała Wieża, Łuk Galeriusza, Bazylika Św. Dymitra, Rotunda i podziwialiśmy zabytki z okresu bizantyjskiego i rzymskiego.
Saloniki to miasto tętniące życiem, na ulicach zobaczyliśmy pełno ludzi – spacerowiczów, biegaczy i rowerzystów. Mieliśmy ogromne szczęście, że w dniu dzisiejszym Grecy świętowali koniec karnawału. Mogliśmy zobaczyć tłumy mieszkańców poprzebieranych za postaci z bajek, bohaterów książek czy filmów.
Ostatnim punktem naszej wyprawy do Salonik była gra miejska, podczas której, chodząc po zabytkowych, krętych uliczkach, wchodziliśmy w interakcje z mieszkańcami miasta, rozmawialiśmy i wymienialiśmy różne produkty. W realizacji tego zadania niezbędna okazała się znajomość języka angielskiego oraz podstawowych zwrotów z języka greckiego, które w naturalny sposób ułatwiały nawiązanie życzliwego kontaktu.
Dzień był pełen emocji, pełen wrażeń kulturalnych. Ponownie mieliśmy okazję integrować się, używać języka greckiego i angielskiego, poznać Greków jako serdecznych i otwartych ludzi na inne nacje.
Przedsięwzięcie „Udział w mobilności zagranicznej kluczem do rozwoju kompetencji językowych” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138648 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Dzień 8
Dzień ósmy naszej mobilności edukacyjnej w Grecji
Dzisiaj po weekendowej przerwie po raz kolejny odwiedziliśmy naszą szkołę partnerską, gdzie mieliśmy świetną okazję do praktyki języka angielskiego i greckiego. Nadal pracowaliśmy nad naszymi prezentacjami z zakresu historii, tradycji i zwyczajów greckich oraz uzupełnialiśmy i udoskonalaliśmy nasze polsko –grecko –angielskie słowniczki tematyczne.
Mieliśmy okazję kontynuować doskonalenie naszych umiejętności językowych w dynamicznych sytuacjach podczas wyjścia na lokalny targ owocowo – warzywny, gdzie oprócz zakupów i rozmów z rodowitymi Grekami, nagrywaliśmy materiał filmowy do naszych prezentacji.
W ramach poznawania historii Grecji po południu udaliśmy się do miasteczka Dion, gdzie znajduje się muzeum archeologiczne z licznymi zabytkowymi stanowiskami odkrytymi podczas wykopalisk prowadzonych na zboczach Olimpu oraz u jego podnóży.
Ponieważ bardzo posmakowały nam lokalne specjały, postanowiliśmy zwiedzić miejscowy rodzinny zakład produkcji sera FETA. Mieliśmy tam okazję spróbować różnych rodzajów sera, zapoznać się z procesem jego produkcji i oczywiście dokonać zakupów.
Przedsięwzięcie „Udział w mobilności zagranicznej kluczem do rozwoju kompetencji językowych” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138648 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Dzień 9
Dziewiąty dzień naszej mobilności edukacyjnej w Grecji to idealny moment na wybór tematu dla naszego własnego filmu.
Razem z naszymi kolegami i koleżankami ze szkoły partnerskiej omówiliśmy plan, podzieliliśmy się rolami a następnie przystąpiliśmy do nagrywania scen. To było doświadczenie, które pozwoliło nam nie tylko ćwiczyć język obcy, ale także rozwijać kreatywność i nasze umiejętności w pracy zespołowej.
Kolejnym punktem dnia była wizyta w lokalnej tłoczni oliwy. Poznaliśmy proces tłoczenia oliwy od momentu zbioru owoców aż do otrzymania produktu końcowego. Wszystkie zdobyte informacje pogłębiają naszą wiedzę na temat kultury greckiej i tutejszego stylu życia.
Zdobytą wiedzę zamieścimy w prezentacjach, nad którymi pracujemy od początku naszej przygody w Grecji.
Przedsięwzięcie „Udział w mobilności zagranicznej kluczem do rozwoju kompetencji językowych” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138648 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Dzień 10
Dzień dziesiąty naszej mobilności edukacyjnej w Grecji
Kolejny dzień, kiedy razem z naszymi greckimi kolegami bardzo intensywnie pracowaliśmy, ale tym razem na sportowo, co jeszcze bardziej połączyło nas jako grupę.
Rozegraliśmy towarzyski mecz w piłkę nożną z kolegami z Grecji. Walka była zacięta lecz fair play. Każdy miał szansę wykazać się swoimi umiejętnościami i wspierać kolegów z zespołu.
Zawodnikom w sportowej rywalizacji kibicowały koleżanki. Wspólnie przeżywane emocje sportowe to bez wątpienia ważny czynnik integracyjny.
Po meczu kontynuowaliśmy wspólną aktywność sportową wędrując urokliwym szlakiem górskim do wodospadów Agia Kori.
Najodważniejsi z nas morsowali w szmaragdowej, krystalicznie czystej ale także lodowatej wodzie spływającej z gór.
W drodze powrotnej odwiedziliśmy muzeum archeologiczne w miejscowości Dion, gdzie mieliśmy okazję obejrzeć z bliska eksponaty odnalezione w tej miejscowości, jednakże ze względu na unikatową wartość wykopalisk, zabezpieczone i przewiezione pod dach muzeum. Doświadczyliśmy tutaj po raz kolejny niezwykłej historii starożytnej Grecji.
Podczas poobiedniego odpoczynku skorzystaliśmy z pięknej słonecznej pogody, spędziliśmy ten czas na plaży nad Morzem Egejskim, kręcąc ostatnie ujęcia do naszych krótkometrażowych filmów podsumowujących projekt.
Dzisiejsza kolacja połączona została z „Wieczorem Greckim”, podczas którego nauczyliśmy się tańczyć tradycyjne greckie tańce.
Ten wieczór na długo pozostanie w naszej pamięci.
Przedsięwzięcie „Udział w mobilności zagranicznej kluczem do rozwoju kompetencji językowych” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138648 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Dzień 11
Dzień jedenasty naszej mobilności edukacyjnej w Grecji
W szkole partnerskiej skupiliśmy się na finalizacji naszego projektu filmowego. Montowaliśmy dźwięk i efekty specjalne.
Nie tylko pracowaliśmy nad filmem, ale również mieliśmy okazję do swobodnej komunikacji w języku angielskim. Rozmawialiśmy o naszych projektach, wymienialiśmy pomysły i udzielaliśmy sobie nawzajem konstruktywnych porad. To było doświadczenie, które pomogło nam rozwijać umiejętności komunikacyjne i pewność siebie w posługiwaniu się językiem obcym.
Po obiedzie korzystając z pięknej pogody, udaliśmy się na pieszą wędrówkę do Platamonas. Wspięliśmy się na wzgórze, które podziwialiśmy od początku naszego pobytu, na szczycie którego znajdują się imponujące ruiny twierdzy wzniesionej w XI w. przez krzyżowców, zdobytej później w 1470 roku przez Wenecjan a następnie w 1556 r. przez Turków. Wycieczka była okazją do poznania historii tego regionu Grecji. Korzystaliśmy podczas zwiedzania z tablic informacyjnych w języku angielskim i greckim, usytuowanych na terenie obiektu.
Przedsięwzięcie „Udział w mobilności zagranicznej kluczem do rozwoju kompetencji językowych” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138648 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Dzień 12
Dzień dwunasty naszej mobilności edukacyjnej w Grecji
Dzisiaj mieliśmy zaszczyt uczestniczyć w ostatnim dniu naszej mobilności edukacyjnej w Grecji, podczas którego podsumowaliśmy wszystkie nasze doświadczenia i umiejętności, które zdobyliśmy podczas wyjazdu.
W szkole partnerskiej odbył się pokaz stworzonych przez nas prezentacji multimedialnych i filmów, w których mogliśmy się podzielić naszymi projektami, wnioskami i refleksjami na temat całej naszej przygody.
Była to okazja do podsumowania naszych działań, dzielenia się wrażeniami oraz pokazania czego nauczyliśmy się podczas dwóch tygodni naszej mobilności edukacyjnej.
Bardzo interesującym i integrującym uczniów obu szkół akcentem, był pokaz greckich tańców narodowych przez uczniów szkoły partnerskiej oraz polskiego poloneza przez radzyńskich licealistów.
Wspólnie uczyliśmy się naszych tańców i wychodziło nam to bardzo dobrze. Była to nauka przez zabawę, bo bardzo entuzjastycznie i z zainteresowaniem uczniowie obu szkół poznawali tańce szkoły partnerskiej. Możemy stwierdzić z całym przekonaniem, że taniec łączy ludzi na całym świecie.
Na zakończenie naszej mobilności otrzymaliśmy certyfikaty uczestnictwa, które są dowodem naszego zaangażowania i wysiłku w trakcie pobytu w Grecji. Ewaluacja działań pozwoliła nam spojrzeć na całe wydarzenie z perspektywy, zidentyfikować mocne strony i obszary do poprawy, co na pewno będzie cenną wskazówką dla przyszłych projektów.
Przedsięwzięcie „Udział w mobilności zagranicznej kluczem do rozwoju kompetencji językowych” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138648 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
4. Działania podsumowujące po przyjeździe.